News

In organigrama companiilor vor aparea ofiterii de conformitate cu responsabilitati pe linia combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului

ASF a aprobat un Regulament prin care companii din asigurări, pensii și piața de capital (entități reglementate) vor fi obligate să strângă informații amănunțite despre clienți și să crească vigilența la angajare.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a aprobat, pe 27 noiembrie 2019, Regulamentul privind instituirea măsurilor de prevenire și combaterea spălării banilor și a finanțării terorsmului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de ASF (Regulament 13/2019).

Modificări față de proiectul inițial

Spre deosebire de proiectul care a fost pus în dezbatere publică, ASF a lărgit sfera persoanelor ce pot exercita funcția de ofițer de conformitate. Acesta poate fi numit din rândul conducerii superioare, a controlului intern dacă acesta are funcție de conducere de rang superior, sau poate fi o altă persoană cu funcție de conducere cu atribuții specifice în materia spălării banilor sau a finanțării terorismului, subordonată direct consiliului de administrație/consiliului de supraveghere.

Regulamentul are impact direct asupra modului în care aceste companii își selectează angajații și introduce obligativitatea numirii unui ofițer de conformitate. Acesta, împreună cu toate persoanele desemnate pe linia spălării banilor, trebuie să beneficieze de formare profesională continuă privind tehnicile de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțarea terorismului ori de câte ori este nevoie. Nu trebuie să se depășească însă un interval de 2 ani între sesiunile de informare.

Vigilență maximă la angajare

Aceasta mai ales că entitățile reglementate trebuie să verifice cel puțin o dată pe an toate persoanele cu responsabilități în aplicarea măsurilor prevăzute în norma internă privind combaterea spălării banilor și finanțarea terorismului pentru a se asigura de faptul că sunt pregătite în mod adecvat și cunosc atribuțiile ce le revin.

Totodată, entitățile aflate sub supravegherea ASF trebuie să modifice fişele de post ale angajaţilor prin includerea atribuţiilor concrete ce le revin în ceea ce priveşte aplicarea normelor prevenire și combatere a spălării banilor.

Referitor la procesele de recrutare, Regulamentul ASF prevede faptul că trebuie să se asigure un screening al candidaților inclusiv în ceea ce privește reputația acestora, în afară de competența pe care trebuie să o dovedească.

Tot în legătură cu legislația privind spălarea banilor (Legea 129/2019), amintim că până în data de 17 ianuarie 2020, aproximativ 100.000 de companii trebuie să finalizeze o serie de proceduri interne prin care prin care să prevină și să combată infracțiuni de spălare a banilor. Pașii pe care trebuie să îi urmeze pot fi consultați aici

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *