Pentru o companie care are nevoie de finanțare pentru a se dezvolta accelerat pe termen lung, procesul de emitere de obligațiuni corporative poate avea sens la un moment dat. Obligațiunile sunt instrumente financiare prin care o companie, adică emitentul, împrumută capital de la investitorii de pe bursă, în schimbul unei dobânzi. Este o alternativă la finanțarea bancară, eventual o metodă de refinanțare a unor datorii mai vechi, iar pentru unii antreprenori, o modalitate de a se pregăti pentru o emisiune de acțiuni.
Se pot emite obligațiuni atât pe piața principală a Bursei de Valori București, în cazul unei companii mature, cât și pe piața AeRO, în cazul unui start-up sau IMM.
Emiterea de obligațiuni corporative poate fi benefică pentru că:
- nu schimbă în niciun fel structura acționariatului și modul în care aceasta este condusă,
- oferă o mai mare flexibilitate antreprenorilor. Împrumutul poate fi rambursat fie la maturitate, fie eșalonat,
- în cazul unei rambursări a împrumutului la maturitate, există opțiunea rostogolirii acestuia printr-o nouă emisiune de obligațiuni,
- obligațiunile se pot converti în acțiuni, la maturitate sau înainte. Astfel, se poate reduce suma care trebuie rambursată investitorilor.
Emitere de obligațiuni. Două modalități de a atrage bani
Există două modalități prin care poți atrage bani de la investitori printr-o emisiune de obligațiuni.
Emitere de obligațiuni – oferta publică
- Se adresează unui număr mare de investitori de retail, cât și investitorilor instituționali.
- Poate fi urmată de listarea acestor obligațiuni la bursă.
- Necesită realizarea unui prospect pe care să îl aprobe Autoritatea de Supraveghere Financiară ( ASF).
- Prospectul va servi atât ofertei publice, cât și admiterii obligațiunilor la tranzacționare.
Emitere de obligațiuni – plasamentul privat
- Se adresează unui număr maxim de 149 de investitori de retail.
- Nu necesită realizarea unui prospect de ofertă. Însă, dacă obligațiunile vor fi admise la tranzacționare pe piața principală, este nevoie de prospect. Pentru piața AeRO este necesar un memorandum, adică un document scurt de prezentare a companiei care include informații privind destinația fondurilor atrase de la investitori, procedura de selectare a potențialilor cumpărători, numărul de obligațiuni emise și prețul, metoda de alocare etc.
Ocean Credit IFN, singurul IFN 100% digital de pe piața locală, a optat inițial pentru varianta unui plasament privat intermediat de SSIF Goldring. După cinci ani de activitate, compania a vândut obligaţiuni corporative în valoare de 1,86 milioane de euro. Ulterior, din noiembrie 2021, obligațiunile se tranzacţionează pe Sistemul Multilateral de Tranzacţionare al BVB tot cu sprijinul casei de brokeraj Goldring.
Anterior, compania se finanța printr-o linie de credit.
Iată care a fost raționamentul Ocean Credit, după cum a descris Dan Mașut, directorul general al companiei, în cadrul unui nou episod Prospectus, podcastul viitorilor antreprenori la bursă.
Compania a dorit din start să emită obligațiuni, urmare a modelului de business pe care fondatorii l-au dezvoltat și care necesită în permanență capital. În plus, analiza unor companii similare din afara țării, le-a indicat același drum de dezvoltare.
- La început, orice business are nevoie de finanțare, iar una dintre activitățile cheie într-o astfel de perioadă este colectarea banilor necesari pentru investiții ( min 3:51).
- Accesarea unui credit bancar poate reprezenta o validare a faptului că modelul de business a fost gândit corect. Astfel, afacerea ar putea fi de interes și pentru investitorii de la bursă.
- Trecerea de la finanțarea bancară către cea prin bursă, printr-o emisiune de obligațiuni, este una firească. Cele două surse de finanțare nu trebuie să se excludă. Din perspectiva instituțiilor financiare, o companie listată înseamnă risc comercial și de credit mai mici ceea ce se poate traduce prin condiții mai bune de finanțare.
Cât despre costurile finanțării prin bursă, prin emitere de obligațiuni, directorul general al Ocean Credit crede că acestea pot fi mai mici sau mai mari față de costurile creditării bancare.
Totul depinde de stadiul de dezvoltare la care te afli. Băncile sunt foarte atente la bonitatea pe care o prezinți și stabilesc nivelul costurilor în funcție de garanțiile pe care le primesc și de performanța financiară.
Provocările unei emisiuni de obligațiuni. De la proiect la implementare
În procesul de listare a obligațiunilor, există un jucător cheie care îți va susține compania în tot procesul post și de după lansarea emisiunii de obligațiuni. Intermediarul va fi implicat în procesul de elaborare a prospectului sau a memorandumului, după caz, în determinarea structurii ofertei, a prețului din ofertă, a dobânzii și a calendarului de execuție. Susținerea lui nu înseamnă însă că scapi la nivel intern de operațiuni.
Din experiența Ocean Credit, ( min 11;54) se poate reține că:
- ai nevoie de expertiză financiară,
- de cunoștințe legate de comunicarea financiară,
- de o filozofie financiară,
- de modele adaptate business-ului.
Poți găsi toate aceste resurse în interiorul companiei, sau te poți adresa unui consultant, unui „traducător financiar” așa cum a făcut Ocean Credit. Important este ca limbajul cifrelor să spună o poveste coerentă despre unde vrea compania să ajungă și în ce condiții de margini și profit, în care potențialii investitori să creadă și care să fie ușor de înțeles, inclusiv pentru tine, ca antreprenor.
Degeaba ai planuri foarte bine așezate, dacă acestea nu sunt bine documentate. Ele nu pot fi comunicate corect. Trebuie să validezi că ceea ce gândești are și sens în cifre.
Dan Mașut, director general Ocean Credit IFN
O altă preocupare a unei companii care se pregătește de o emisiune de oligațiuni se referă la respectarea unor deadline-uri. Împreună cu intermediarul vei stabili un calendar pe care ar fi bine să îl respecți.
Dacă ai un plan, este bine să il execuți, iar orice detaliu care apare pe moment este bine să îl aproprii.
Pentru că am avut probleme cu timingul, am învățat foarte mult. Trebuie să fii foarte bine determinat, să știi exact când îți planifici lansarea, astfel încât să colectezi cât mai mult din ceea ce ți-ai propus.
Dan Mașut, director general Ocean Credit IFN
Cum stabilești valoarea unei emisiuni de obligațiuni
De sprijinul intermediarului vei beneficia și când vei stabili suma pe care vrei să o împrumuți (valoarea nominală) de la investitori și maturitatea împrumutului.
Iată sfaturile lui Dan Mașut.
- Este important să emiți exact suma pe care tu o poți controla și gestiona, astfel încât să pui bani în piață într-un termen rezolnabil. Altfel, ai o rezervă pe care te bazezi și nu ești obligat să o folosești decât în cazul apariției unei oportunități sau nevoi. Problema este că plătești în continuare cuponul ( dobânda). Spre comparație, la bancă poți rambursa linia de credit și atunci nu mai ai impact pe costuri.
- Trebuie să echilibezi totul bine astfel încât sa nu pierzi volume de vânzări.
Dacă te interesează cum stabilești prețul pe acțiune, detalii aici.
Ce câștigi prin emiterea de obligațiuni, în afară de resurse financiare
Pentru majoritatea companiilor, pasul spre bursă este făcut din rațiuni pur financiare – necesitatea de bani pentru dezvoltare. Aceștia vin însă la pachet și cu alte beneficii, la început greu de cuantificat. Bursa îți aduce vizibiliate constantă atât în rândul clienților finali, cât și a furnizorilor sau a altor parteneri de afaceri.
Pentru Ocean Credit, bursa a însemnat un awareness B2B foarte bun, dar și B2C ( min 25:29)
Brusc, am devenit cunoscuți!
Dan Mașut, director general Ocean Credit IFN
Cum convingi investitorii să investească în obligațiunile emise de compania ta
Sunt mai mulți factori care contribuie la succesul unei emisiuni de obligațiuni, printre care și implicarea celor două părți, emitent și intermediar, în identificarea potențialilor investitori.
Spre exemplu, atât compania ta, cât și consultantul își pot împărți rolurile pentru a aborda potențiali investitori.
Din perspectiva lui Dan Mașut, valoarea cuponului este foate interesantă pentru că îi face pe investitori să gândească și să fie atenți la modelul de business.
Dacă propunerea pe care o face antreprenorul sună bine, atunci va investi.
Investitorii mai țin cont și de:
- tipul de activitate,
- clienții și piețele cărora te adresezi,
- modul în care ți-ai structurat activitatea,
- modul în care gândești și argumentezi viitorul.
Emisiunea de obligațiuni. Condiții de îndeplinit
Condițiile pentru emiterea de obligațiuni sunt foarte relaxate, mai ales pentru piața AeRO.
Compania ar trebui:
- să fie societate pe acțiuni,
- valoarea minimă a emisiunii este de 200.000 de euro, doar pentru piața reglementată. Dacă suma este mai mică, Autoritatea de Supraveghere Financiară poate emite o aprobare specială pentru listare.
- pe piața AeRO se pot emite obligațiuni pentru orice sumă. În acest caz, nu există o valoare minimă, singura condiție de îndeplinit fiind aceea ca societatea să fie pe acțiuni.
Pastila juridică Prospectus
Cum se poate realiza o emisiune de obligațiuni duală, la BVB și o altă bursă europeană?
În cazul în care listarea se dorește a fi pe piața principală a bursei externe, compania în cauză întocmește un prospect privind emisiunea de obligațiuni pe care îl depune la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Cu acest prilej, compania poate să solicite ASF să notifice autoritatea din statul în care este cea de a doua bursă, în baza Regulamentului european privind prospectul Regulamentul (UE) 2017/1129.
Recomand ca anterior acestui proces, compania să se asigure că listarea duală este și tehnic posibilă. Aceasta înseamnă ca Depozitarul Central al BVB să fie interconectat cu depozitarul bursei pe care se face listarea. De asemenea, compania trebuie să decidă care va fi piața principală – BVB sau cealaltă bursă. Mai este necesar să se obțină acordul ambelor burse.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!